Saturday, January 6, 2024

Revival : Cain went out

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Cain went out 


Genesis 4:16 Then Cain went out from the presence of the LORD and dwelt in the land of Nod on the east of Eden.

Kejadian 4:16 (TB) Lalu Kain pergi dari hadapan TUHAN dan ia menetap di tanah Nod, di sebelah timur Eden.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #6. Tahukah anda bahawa apabila dosa memisahkan manusia dengan Tuhan, maka manusia menggunakan sistem dunia untuk membenarkan dirinya serta mahu membuat dirinya berkenan di mata Tuhan? Kain dan keturunannya merupakan perintis peradaban yang terasing dari Allah. Suatu motivasi dasar dalam semua masyarakat humanistik ialah usaha untuk mengatasi kutukan Allah, menemukan kesenangan dan memperoleh kembali "firdaus" tanpa tunduk kepada Allah. Dengan kata lain, sistem dunia ini dibangun di atas prinsip usaha manusia menebus dirinya dalam pemberontakan kepada Allah.


🍞 ☕ Kain dengan mudah tunduk pada bagian dari hukumannya yang membuat dia tersembunyi dari wajah Allah. Sebab ia pergi dari hadapan TUHAN, yaitu, ia dengan rela meninggalkan Allah dan agama, dan bersedia melepaskan hak-hak istimewanya, supaya ia tidak lagi berada di bawah perintah-perintah-Nya. Ia meninggalkan keluarga dan mezbah Adam, dan membuang segala kepura-puraan bahwa ia takut akan Allah, dan tidak pernah datang kembali ke tengah-tengah orang-orang baik, tidak pula mengikuti ketetapan-ketetapan Allah lagi. Perhatikanlah, orang-orang munafik yang mengaku beragama, yang berpura-pura dan bermain-main dengan Allah Yang Mahakuasa, sudah sewajarnya dibiarkan sendiri, untuk melakukan sesuatu yang memalukan dan menjijikkan. Dengan demikian, mereka melepaskan rupa kesalehan yang sudah mereka cela, dan yang mereka sangkal kuasanya di balik jubah kepura-puraan mereka. Kain sekarang pergi dari hadirat Tuhan, dan kita tidak pernah mendapati dia masuk ke dalamnya lagi, bagi penghiburannya. Neraka adalah kebinasaan dari hadirat Tuhan. Ini berarti dibuang untuk selama-lamanya dari sumber segala kebaikan. Inilah pilihan orang-orang berdosa. Dan demikian pulalah hukuman yang akan menimpa mereka, yang membuat mereka kebingungan untuk selama-lamanya.

👉🏼 Ini sepertinya merupakan akibat jasmani yang melambangkan akibat rohaninya sungguh-sungguh menunjukkan manusia yang dibuang memulai suatu sistem dunia yang terpisah dari Allah. Kita tidak memerlukan sistem dunia ini untuk kembali kepada TUHAN ataupun supaya berkenan di mata Tuhan. Tuhan Yesus telah menyatakan bahawa Dialah Jalan, Kebenaran dan Kehidupan. Oleh itu percayalah kepada Yesus dan bertobatlah sesungguhnya. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: