Thursday, January 4, 2024

Revival : God sent him out

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : God sent him out



Genesis 3:23-24
23 therefore the LORD God sent him out of the garden of Eden to till the ground from which he was taken.
24 So He drove out the man; and He placed cherubim at the east of the garden of Eden, and a flaming sword which turned every way, to guard the way to the tree of life.

Kejadian 3:23-24 (TB)
23 Lalu TUHAN Allah mengusir dia dari taman Eden supaya ia mengusahakan tanah dari mana ia diambil. 
24 Ia menghalau manusia itu dan di sebelah timur taman Eden ditempatkan-Nyalah beberapa kerub dengan pedang yang bernyala-nyala dan menyambar-nyambar, untuk menjaga jalan ke pohon kehidupan.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #4. Tahukah anda bahawa apabila kita jatuh dalam dosa, kita akan kehilangan kemuliaan Tuhan? Kepada manusia, hukuman Allah diberikan bukan untuk membinasakan mereka. Tuhan memberikan jalan keluar dari penderitaan akibat hukuman dosa serta kelepasan dari perbudakan dosa.


🍞 ☕ Dosa memang memiliki efek menular. Satu dosa dalam diri seseorang dapat melahirkan dosa lain dalam diri orang tersebut. Satu orang berdosa dapat ditiru orang lain dan mengakibatkan orang yang meniru itu jadi berdosa pula. Apa yang terjadi pada Adam dan Hawa, berdampak lebih dahsyat pada Kain dan Habil. Bila Adam menyalahkan Hawa sebagai penyebab kejatuhan mereka ke dalam dosa, Kain tega membunuh Habil sebab kurban persembahannya tidak diterima oleh Tuhan. Allah menyuruh mereka keluar, memberi tahu mereka bahwa itu bukanlah tempat bagi mereka, mereka tidak boleh lagi menempati dan menikmati taman itu. Namun mereka sangat menyukai tempat itu sehingga tidak mau dipisahkan darinya, sehingga Allah menghalau manusia itu, memaksa dia keluar, tidak peduli mereka mau atau tidak. Ini berarti Adam dan seluruh keluarganya yang bersalah dikeluarkan dari persekutuan dengan Allah, yang merupakan kebahagiaan dan kemuliaan taman firdaus. Tanda perkenanan Allah bagi dia dan rasa senang-Nya kepada anak-anak manusia, yang pernah dia miliki dalam keadaannya yang tanpa dosa, sekarang dicabut.

👉🏼 Allah menyingkapkan hal ini kepada Adam, bukan untuk membuat dia putus asa, melainkan untuk membantu dan merangsang dia untuk mencari hidup dan kebahagiaan di dalam Tunas yang dijanjikan. Oleh Tunas itu pedang yang bernyala-nyala disingkirkan, Allah dan malaikat-malaikat-Nya diperdamaikan dengan kita, dan jalan yang baru dan yang hidup menuju tempat mahakudus ditahbiskan dan dibukakan bagi kita. Bagaimana dengan kita? Adakah kita merasakan bahwa diri kita terpisah jauh daripada Tuhan? Marilah bertobat sesungguhnya. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: