Sunday, January 28, 2024

Revival : Did not heed

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Did not heed



Exodus 6:9 So Moses spoke thus to the children of Israel; but they did not heed Moses, because of anguish of spirit and cruel bondage.

Keluaran 6:9 (TB) (6-8) Lalu Musa mengatakan demikian kepada orang Israel, tetapi mereka tidak mendengarkan Musa karena mereka putus asa dan karena perbudakan yang berat itu.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #28. Tahukah anda bahawa terkadang kita tidak mahu mendengarkan perintah Allah sebab kita putus asa? Allah tidak mengeluarkan orang Israel dari Mesir karena iman mereka yang besar, melainkan kerana kasih karunia dan kesetiaan-Nya kepada janji-janji-Nya. 


🍞 ☕ Pada mulanya iman mereka lemah, tetapi melalui kesepuluh tulah, yang dengannya Allah menyatakan diri dan kuasa serta perhatian-Nya bagi Israel, Ia membangun iman mereka sehingga mereka sanggup mempercayai dan taat kepada-Nya. Dengan kata lain, Allah membebaskan mereka oleh kasih karunia kerana iman. Mereka sedemikian terbawa dengan permasalahan mereka sehingga mereka tidak mengindahkan Musa. Mereka sedemikian terpukul dengan kekecewaan mereka belakangan ini sehingga mereka tidak mempercayai Musa. Mereka begitu ketakutan akan kekuatan dan murka Firaun sehingga mereka sendiri tidak berani bergerak selangkah pun untuk menggapai kebebasan mereka. Perhatikanlah, Pertama, jiwa yang putus asa sering kehilangan penghiburan yang seharusnya ia dapatkan. Jiwa yang berputus asa berdiri di dalam terangnya sendiri. Perasaan yang tidak terkendalikan biasanya menolak penghiburan. Dengan membenamkan diri dalam ketidakpuasan dan keresahan, kita mencabut diri sendiri dari penghiburan yang dapat kita peroleh baik dari Firman Allah maupun dari pemeliharaan-Nya. Dan kalau sudah begini jadinya, itu kerana kesalahan kita sendiri.

👉🏼 Mereka lebih takut kepada kata kata Firaun daripada Firman Tuhan yang berbicara lewat Musa. Mereka lebih senang ditindas daripada diselamatkan. Adakah kita pun sebegitu? Apakah respon kita hari ini?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: