Sunday, January 14, 2024

Revival : God heard

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : God heard



Genesis 21:17 And God heard the voice of the lad. Then the angel of God called to Hagar out of heaven, and said to her, "What ails you, Hagar? Fear not, for God has heard the voice of the lad where he is.

Kejadian 21:17 (TB) Allah mendengar suara anak itu, lalu Malaikat Allah berseru dari langit kepada Hagar, kata-Nya kepadanya: "Apakah yang engkau susahkan, Hagar? Janganlah takut, sebab Allah telah mendengar suara anak itu dari tempat ia terbaring.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #14. Tahukah anda bahawa Tuhan mendengar segala keluhan anda? Allah tahu bahwa sebaiknya Hagar dan Ismael meninggalkan Abraham. Sekalipun demikian, Allah tidak membiarkan mereka, kerana mereka tetap tinggal di hadirat-Nya dan di bawah pemeliharaan-Nya. Allah mempunyai maksud bagi Ismael sebagaimana Dia juga mempunyai maksud bagi Ishak, yaitu "akan membuat dia menjadi bangsa yang besar".


🍞 ☕ Dalam kesusahan ini, Allah dengan penuh rahmat tampil untuk memberi mereka kelegaan: Ia mendengar suara anak itu. Kita tidak membaca sepatah kata pun yang diucapkan anak itu. Tetapi keluhannya, rintihannya, dan keadaannya yang kacau, berteriak nyaring di telinga yang penuh belas kasihan. Seorang malaikat diutus untuk menghibur Hagar, dan itu bukan kali pertama Hagar menjumpai penghiburan-penghiburan Allah di padang gurun. Dengan penuh syukur Ia mengakui lawatan yang penuh kebaikan hati dari Allah sebelumnya dalam keadaan serupa, dan oleh sebab itu, Allah sekarang melawatnya lagi dengan pertolongan-pertolongan yang datang pada waktunya. Malaikat itu meyakinkan dia bahwa Allah memperhatikan anak itu dalam kesusahannya: Allah mendengar suara anak itu, sekalipun ia berada di padang gurun sebab, di mana pun kita berada, selalu ada jalan terbuka menuju sorga.

👉🏼 Melalui perikop ini kita melihat karakter Allah yang setia dan konsisten, tidak terbatasi oleh harapan dan kemauan manusia. Ia juga adalah Allah yang peduli dan memelihara umat-Nya. Bahkan di tengah keterbatasan dan kejahatan manusia, Allah tetap teguh dengan janji dan rencana-Nya. Kepada Allah yang demikianlah kita beriman. Dan sebagai umat-Nya, kisah ini diberikan sebagai sebuah teladan untuk diikuti dan dijalani di hadapan-Nya. Tuhan mendengar ketika kita berseru kepada-Nya. Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: