Wednesday, January 10, 2024

Revival : The Lord appeared

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : The Lord appeared 



Genesis 12:7 Then the LORD appeared to Abram and said, "To your descendants I will give this land. " And there he built an altar to the LORD, who had appeared to him.

Kejadian 12:7 (TB) Ketika itu TUHAN menampakkan diri kepada Abram dan berfirman: "Aku akan memberikan negeri ini kepada keturunanmu." Maka didirikannya di situ mezbah bagi TUHAN yang telah menampakkan diri kepadanya.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #10. Tahukah anda bahawa Tuhan menampakkan diri-Nya kepada kita juga? Inilah pertama kalinya Alkitab menyatakan dengan terus terang bahwa Allah "menampakkan diri" kepada seseorang, sekalipun masuk akal untuk percaya bahwa Allah sudah menampakkan diri kepada Adam dan yang lain. Bahwa peristiwa ini menjadi suatu manifestasi tampak yang obyektif dari Allah dalam bentuk manusia ditunjukkan dalam. Penampilan Tuhan secara kelihatan disebut "teofani" yaitu, manifestasi Allah. Tanah yang dijanjikan Allah kepada Abram adalah tanah Kanaan iaitu nama kuno untuk Palestina, sepanjang pantai tenggara Laut Tengah.


🍞 ☕ Allah menyatakan diri-Nya dan kebaikan-kebaikan-Nya kepada umat-Nya secara bertahap. Sebelumnya Ia berjanji akan menunjukkan negeri ini kepadanya, sekarang Ia akan memberikannya kepadanya: seperti halnya anugerah bertumbuh, demikian pula penghiburan. Ketika Allah menampakkan diri kepadanya, pada saat itu dan di tempat itu juga ia mendirikan sebuah mezbah, dengan mata yang tertuju kepada Allah yang telah menampakkan diri kepadanya. Dengan demikian ia membalas lawatan Allah, dan menjaga hubungannya dengan sorga, seperti orang yang bertekad untuk tidak mengacaukan hubungan itu. Demikianlah ia mengakui, dengan rasa syukur, kebaikan Allah kepadanya yang telah mengadakan lawatan dan janji yang penuh rahmat itu kepadanya. Dengan demikian ia telah membuktikan keyakinannya dan kebergantungannya pada firman yang telah disampaikan oleh Allah.

👉🏼 Orang percaya yang menjalankan imannya mampu memuji Allah dengan sepenuh hati atas janji yang penggenapannya belum ia lihat. Ia akan mendirikan mezbah untuk menghormati Allah yang menampakkan diri kepadanya, meskipun Ia belum menampakkan diri untuknya. Bagaimana dengan kita? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: