Tuesday, August 16, 2016

Revival: Disobedience is sin

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang mengajarkan ketaatan kepada kita supaya kita taat dan setia kepada-Nya. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival: Disobedience is sin

Romans 5:19  For as by one man's disobedience many were made sinners, so also by one Man's obedience many will be made righteous.

Roma 5:19 (TB)  Jadi sama seperti oleh ketidaktaatan satu orang semua orang telah menjadi orang berdosa, demikian pula oleh ketaatan satu orang semua orang menjadi orang benar.

Shalom saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #229. Tahukah anda bahawa ketidaktaatan adalah dosa? Adam and eve fell because of disobedience. A revived heart is a humble heart. Tanpa kita sedari, kita masih lagi masih lagi memikul segala kenajisan dunia ini. Contohnya keangkuhan, kesombongan, tidak mau tunduk serta taat kepada perintah Tuhan, memperlekehkan amaran serta nasihat para hamba Tuhan dan sebagainya.

1. Disobedience is sin
Amsal 13:10 (TB)  Keangkuhan hanya menimbulkan pertengkaran, tetapi mereka yang mendengarkan nasihat mempunyai hikmat.

🍗🍝 Oleh kerana keangkuhan serta ketidaktaatan manusia kepada Tuhan, maka dia mula jatuh dalam dosa. Dahulu kita hidup di dalam kegelapan dan tidak mengenal Tuhan. Pada masa itu kita dipenuhi dengan segala macam najis - mabuk minum, berjudi, penzinaan, berbahasa kesat atau kotor, hidup yang dipenuhi dengan dusta dan penipuan. Tetapi apabila anda telah mengalami kebangkitan rohani dan Tuhan telah membangkitkan anda, maka segala yang najis itu juga harus dibersihkan. Namun masih lagi ada yang berpegang erat kepada kenajisan itu, segala perangai dan tingkah laku yang tidak menyenangkan hati Tuhan serta tabiat-tabiat buruk yang mencuri masa mereka untuk bersekutu dengan Tuhan.

Keangkuhan membuat orang tidak sabar dalam mencapai kesepakatan, namun lebih memilih mengundurkan diri, karena kesombongan untuk mempertahankan suatu hak dan kebenaran tertentu pada pihak mereka. Dari semua inilah timbul petengkaran-pertengkaran di antara sanak saudara dan sesama, pertengkaran-pertengkaran di antara bangsa-bangsa dan kerajaan-kerajaan, di antara jemaat-jemaat dan persekutuan-persekutuan Kristen. Manusia ingin membalas dendam dan tidak mau mengampuni, karena mereka angkuh. Orang-orang yang rendah hati dan menebarkan kedamaian berarti berhikmat dan mendengarkan nasihat. Orang-orang yang mau meminta dan menerima nasihat, yang mau bertanya pada suara hati mereka sendiri, pada Alkitab mereka, hamba-hamba Tuhan yang melayani mereka, teman-teman mereka, dan tidak mau berbuat sesuatu dengan gegabah, berarti berhikmat.

Kecenderungan manusia untuk tidak taat kepada Tuhan adalah akibat daripada hawa nafsunya sendiri. Kenapa Adam dan Hawa jatuh dalam dosa? Selain ditipu oleh iblis, nafsu mereka ataupun keinginan mereka untuk memakan buah itu sangat kuat. Demikianlah juga dengan manusia. Apabila seseorang melarang sesuatu perkara, itu juga yang mereka mau buat. Bagaimanakah dengan anda? Adakah ketidaktaatan, keangkuhan, kesombongan, dalam hidup kita? Izinkanlah Roh Kudus untuk bekerja di setiap sudut hidup kita agar kita dibersihkan seputih salju. You may be serving God, but in the same you are carrying this pile of sins in your life and you begin to rebel silently. Apakah respon anda hari ini.......?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: