Saturday, June 24, 2017

Revival : The battle belongs to God

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🌭 🌮 🌯 🍝 🍖 🍕 🍗 🍟 pagi 🌅 🌄 di mana Tuhan yang berperang bagi kita. Ayuh kita menikmati bersama sajian surgawi ini.

Revival : The battle belongs to God

Joshua 5:13-15 (NKJV)  And it came to pass, when Joshua was by Jericho, that he lifted his eyes and looked, and behold, a Man stood opposite him with His sword drawn in His hand. And Joshua went to Him and said to Him, "Are You for us or for our adversaries?"
So He said, "No, but as Commander of the army of the Lord I have now come." And Joshua fell on his face to the earth and worshiped, and said to Him, "What does my Lord say to His servant?"
Then the Commander of the Lord's army said to Joshua, "Take your sandal off your foot, for the place where you stand is holy." And Joshua did so.

Yosua 5:13-15 (TB)  Ketika Yosua dekat Yerikho, ia melayangkan pandangnya, dilihatnya seorang laki-laki berdiri di depannya dengan pedang terhunus di tangannya. Yosua mendekatinya dan bertanya kepadanya: "Kawankah engkau atau lawan?"
Jawabnya: "Bukan, tetapi akulah Panglima Balatentara TUHAN. Sekarang aku datang." Lalu sujudlah Yosua dengan mukanya ke tanah, menyembah dan berkata kepadanya: "Apakah yang akan dikatakan tuanku kepada hambanya ini?"
Dan Panglima Balatentara TUHAN itu berkata kepada Yosua: "Tanggalkanlah kasutmu dari kakimu, sebab tempat engkau berdiri itu kudus." Dan Yosua berbuat demikian.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #175. Tahukah anda bahawa Tuhan adalah Panglima Balatentera yang berperang bagi anda? We read not of any appearance of God's glory to Joshua till now. There appeared to him one as a man to be noticed. This Man was the Son of God, the eternal Word. Joshua gave him Divine honours: he received them, which a created angel would not have done, and he is called Jehovah. To Abraham he appeared as a traveller; to Joshua as a man of war.

☕ 🍞 Terkadang kita mau berperang sendirian. Terkadang kita tidak sedar bahawa Panglima Balatentera berada bersama kita di dalam peperangan itu namun kita tetap berperang sendirian. Saya mempelajari beberapa hal daripada petikan firman Tuhan ini. Jikalau kita membaca sekali lagi, bahawa Joshua melayangkan pandangannya dan bukan tembok Jericho yang dia lihat tetapi serta merta dia melihat seorang laki-laki berdiri di depannya dengan pedang terhunus di tangannya. Matanya terfokus kepada laki-laki itu. Apabila Yoshua tahu bahawa laki-laki itu adalah Panglima Balatentera, maka dia sujud tersungkur di hadapan-Nya. Joshua sedar bahawa Tuhan menyertai dia dan bangsa Israel. Mereka berkemenangan ke atas orang-orang Jericho bukan kerana kuat gagah mereka tapi oleh kerana Tuhan telah menyertai mereka terlebih dahulu.

🌽🌽 Biarpun Tuhan telah mengangkat Joshua menjadi seorang pemimpin namun di hadapan Tuhan dia seorang hamba juga. Dia sedari akan siapakah dirinya itu dan merendahkan hatinya di hadapan Tuhan. Humbleness is the beginning of victory and every other things.

Saudara dan saudari sekalian, adakah kita sedang terfokus kepada tembok yang berada di hadapan kita ataupun Panglima Balatentera yang berada di hadapan kita? Adakah kita akan bermegah Kerana kuat gagah kita ataupun kita merendahkan hati di hadapan Tuhan? Setiap kali kita berhadapan dengan satu peperangan rohani, entah melawan godaan untuk berdosa atau ada tugas panggilan untuk melayani, Tuhan pasti akan memperlengkapi kita. Kemenangan atas segala sesuatu ini bermula daripada kerendahan hati kita di hadapan Tuhan. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: