Saturday, September 23, 2017

Revival : Do not envy

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang menggerakkan kita untuk terus bersatu berdoa bergerak bersama. Ayuh kita menikmati bersama sajian surgawi ini.

Revival : Do not envy

Matthew 27:18 (NKJV)  For he knew that they had handed Him over because of envy.

Matius 27:18 (TB)  Ia memang mengetahui, bahwa mereka telah menyerahkan Yesus karena dengki.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #266. Tahukah anda bahawa terkadang perasaan dengki menjadi penghalang utama dalam kesatuan? Di dalam tubuh Kristus tidak seharusnya ada perasaan hasad dengki kerana itulah yang menjadi salah satu punca perpecahan di kalangan jemaat. Envy is no good. Cemburu akan mengejar-ngejar, menyergap begitu ia sampai. Orang yang sakit hati dengan kebahagiaan orang lain akan terus berusaha untuk menyakiti orang itu, dan akan memendam amarahnya untuk selama-lamanya.

☕ 🍞 Sewaktu saya membaca petikan ini, saya tersentak dan terfikir. Pilatus sendiri tahu kenapa para pemuka agama mau menyalibkan Yesus, kerana mereka DENGKI. Perkara ini mungkin sepertinya hal kecil but little do we know that this are the little foxes that would destroy the unity we have.

🥇 Dengki
❌Ramai yang tidak sedar bahawa betapa bahayanya perasaan dengki ini. Ia yang "membunuh" pelayanan anda, reputasi anda sebagai seorang hamba Tuhan, menghancurkan kesatuan di antara pelayan-pelayan serta para hamba Tuhan yang lain. Jangan cemburu buta dengan pelayanan orang lain. Kenapa Tuhan bisa memakai mereka dengan luarbiasa dan kita tidak? Inilah soalan yang harus kita tanya diri kita sendiri. Kebarangkalian ada perkara-perkara yang sedang menghambat kita terus dipakai dengan luarbiasa. Kemungkinan kita tertutup kepada pergerakan Roh Kudus. Kemungkinan kita suka komplen. Kemungkinan kita asyik memandang rendah dengan kesaksian serta pengalaman seseorang hamba Tuhan. Kemungkinan kita tidak mau keluar daripada zon keselesaan kita. Saya pernah membaca di sebuah group Facebook di mana satu isu menjadi hangat sehinggakan mereka komen tentang hamba Tuhan itu, ada juga sepertinya mengolok, ada juga yang cakap tidak alkitabiah dan sebagainya. Kenapa hal ini boleh terjadi padahal kita semua sedang melayani Tuhan....? Kita fikir fikir dan jawab sendiri.

🥈 Kesatuan
✔️ Kita ada pelbagai denominasi. Bukannya kita memandang rendah terhadap setiap denominasi TETAPI KITA HARUS MEMUPUK KESATUAN SERTA MENGHORMATI DENOMINASI MASING-MASING. Sesuatu pergerakan tidak akan tahan lama jika tidak ada kesatuan di antara para pemimpin itu sendiri. There's a saying, "brids of a feather will flock together." Bermaksud burung burung yang sama jenis akan bergaul dengan jenis yang sama. Jika kita terus mengkritik, memandang rendah dan sebagainya maka rakan-rakan kita juga adalah orang-orang yang sama jenis dengan kita. Saudara dan saudari sekalian, kesatuan hanya dapat dibina daripada kasih-Nya yang murni, tulus dan ikhlas. Belajar untuk saling menerima dan mengasihi.

Apa guna mau iri hati dan dengki sama orang lain ataupun hamba Tuhan yang lain? Tuhan Yesus tidak memberikan perintah kepada kita dan mengatakan bahawa 'pergilah dan merasa dengkilah di antara satu sama lain..." tetapi TUHAN Yesus mengatakan "KASIHILAH ENGKAU SESAMA MANUSIA." Sudah cukuplah dengan para Farisi yang ada di zaman Yesus yang dengki dengan Dia dan pelayanan-Nya. Janganlah kita menjadi "farisi" pada zaman moden ini. Sebab itu jauhilah perasaan hasad dengki, dan  kejarlah keadilan, kesetiaan, kasih dan damai bersama-sama dengan mereka yang berseru kepada Tuhan dengan hati yang murni. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: