Sunday, September 10, 2017

Revival : Our response to His call

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang mempersiapkan kita untuk melakukan pelayanan yang telah dipercayakan kepada kita. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival : Our response to His call

Ephesians 4:12 (NKJV)  for the equipping of the saints for the work of ministry, for the edifying of the body of Christ,

Efesus 4:12 (TB)  untuk memperlengkapi orang-orang kudus bagi pekerjaan pelayanan, bagi pembangunan tubuh Kristus,

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #253. Tahukah anda bahawa Tuhan telah memanggil dan mempersiapkan kita untuk melakukan hal-hal yang luarbiasa? Pelayanan bukan sahaja di dalam gereja, tetapi di luar gereja. Ladang sudah menguning dan sudah siap untuk dituai, tetapi kekurangan para penuai. Pelayanan di dalam gereja bukanlah yang terakhir untuk kita dan sampai nafas terakhir kita masih lagi melayani di dalam gereja. Setiap orang yang percaya harus pergi dan menjangkau jiwa-jiwa yang masih tersesat dan di dalam kegelapan yang berada di luar gereja. Semua kita perlukan Tuhan Yesus, ya dan saya tidak menafikan kebenaran itu tetapi yang lebih memerlukan Tuhan Yesus ada domba-domba yang terhilang dan tersesat yang merayau-rayau di luar gereja, maksudnya mereka yang masih belum mengenali Tuhan Yesus.

☕ 🍞 Karunia-karunia ini dianugerahkan Allah kepada Gereja untuk memperlengkapi orang-orang kudus sehingga dapat melayani. Maksudnya, melayani merupakan tugas semua orang kudus - bukan hanya sekelompok pemimpin saja. Para pemimpin diangkat dengan tugas memperlengkapi orang-orang percaya untuk melaksanakan pelayanan ini. Sebagian besar Gereja masa kini tidak melaksanakan gagasan Perjanjian Baru ini. Sudah merupakan kebiasaan untuk membiarkan gembala sidang melaksanakan seluruh pelayanan. Kadang-kadang gembala itu merasa lebih mudah melakukan sendiri semua pelayanan daripada melatih orang lain untuk melakukannya. Tetapi tugas gembala ialah memperlengkapi pekerja dan di dalam jangka panjang pelayanannya akan makin berhasilguna dengan cara demikian.

🌽 🍳 Generasi muda kita ini.. Sangat sedih sekali. Maafkan saya berkata sebegini kerana merekalah seharusnya bergerak melakukan hal-hal yang luarbiasa tapi bukan semua yang lakukannya hanya segelintir sahaja. Semuanya diserahkan kepada pemimpin gereja serta pastor. Jika dipanggil untuk berdoa, muda mudi jarang sekali kelihatan selalunya bapa bapa dan ibu ibu yang datang. Persoalannya di manakah muda mudi? Merekalah ini generasi yang harus meneruskan perjuangan iman ini tetapi mereka ini juga yang sangat sibuk dengan main game, Facebook dan Macam-macam. Terkadang juga assignments menjadi satu alasan. Terkadang juga perangai mereka dalam melayani Tuhan pun menjadi satu faktor utama. Jika tidak ada pelayanan maka saya tidak akan datang gereja, jika ada baru saya datang. Adakah begitu murah sekali panggilan Tuhan dalam hidup kita? Bangsa dan tanah air kita menjadi milik Tuhan apabila ada seorang daripada generasi muda kita yang sanggup berdoa dan membayar dan bergerak untuk menjangkau jiwa-jiwa yang masih tersesat dan terhilang.

Anda dan saya sudah dipersiapkan dan diperlengkapi untuk melakukan Amanat Agung-Nya, tetapi tidak semua yang benar-benar terbeban bagi bangsa mereka. Kita disiapkan, diurapi, dilengkapi, bukan untuk diri kita sendiri tetapi untuk menjadi saluran berkat Tuhan kepada generasi ini. Namun, hanya bapa bapa dan ibu ibu saja yang sanggup pergi dan melakukan Amanat Agung-Nya. Jika kamu seorang muda-mudi dan anda sedang membaca renungan hari ini, saya mencabar anda untuk keluar daripada zon keselesaan anda dan lakukanlah Amanat Agung Tuhan. Tidak perlu ada pangkat dan gelaran untuk anda melakukan Amanat Agung-Nya. Tuhan perlukan hati yang sanggup dan hati siap sedia untuk melakukan hal-hal yang luarbiasa. Apakah respon anda hari ini?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: