Thursday, September 21, 2017

Revival : Your will be done

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang menggerakkan kita untuk terus melakukan kehendak-NYA. Ayuh kita menikmati bersama sajian surgawi ini.

Revival : Your will be done

Matthew 26:42 (NKJV)  Again, a second time, He went away and prayed, saying, "O My Father, if this cup cannot pass away from Me unless I drink it, Your will be done."

Matius 26:42 (TB)  Lalu Ia pergi untuk kedua kalinya dan berdoa, kata-Nya: "Ya Bapa-Ku jikalau cawan ini tidak mungkin lalu, kecuali apabila Aku meminumnya, jadilah kehendak-Mu!"

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #262. Tahukah anda bahawa melayani Tuhan adalah bukan tentang cara yang kita mau, keinginan kita mahupun kehendak kita? Serving God is all about doing His will. Semakin dekat dengan waktunya, semakin tegang pula suasananya. Paling tidak itulah yang dirasakan Yesus. Sebagai Anak Manusia, Yesus merasa gentar, bahkan mungkin juga bimbang. Namun tekad-Nya tak surut untuk menaati kehendak Allah.

☕ 🍞 Saya mempelajari beberapa hal daripada petikan Firman Tuhan ini dan juga daripada kepribadian Yesus sendiri.

1️⃣ Taat dan setia
✔️ Seseorang itu hanya dapat melakukan kehendak Bapa di surga apabila dia TAAT DAN SETIA kepada-Nya.  Ketaatan dan kesetiaan Yesus kepada Bapa terbukti apabila Yesus sanggup melakukan kehendak Bapa di surga. God is looking for obedient and faithful servants to so His will. Yesus berserah sepenuhnya kepada kehendak-NYA Bapa. Our obedience to God causes us to be submitted to the will of God. We cannot do the will of God if we do not have an obedient heart.

2️⃣ Hubungan yang intim
✔️ Seseorang yang mempunyai hubungan yang intim dengan Tuhan tahu akan isi hati Tuhan. A son knows what his father wants and will do it before His father request him to do. Seperti sepasang suami istri, dua bulan yang lalu, bulan Julai, isteri terkena demam denggi, lalu saya merasa takut, tidak tentu arah sepertinya saya pula yang merasa sakit dan demam. Apa yang isteri saya rasakan pada masa itu, saya juga merasakannya kerana kami menjadi satu, satu daging. Demikianlah juga kita harus menjadi satu dengan Tuhan dan dengan demikian kita akan tau dan rasakan apakah kerinduan-Nya serta kehendak-NYA. The relationship you have with God will change your life totally whereby there's nothing else important to you than doing the will of God. Kenapa saya katakan hubungan intim itu sangat penting kerana kita lihat di sini that Jesus addresses God as "O My Father..."

3️⃣ Doa dan penyerahan diri.
✔️ Tuhan akan memberikan kekuatan dan kemampuan bagi manusia untuk taat di tengah-tengah situasi yang tidak mungkin untuk taat. Ketaatan akan lahir jika kita mau menyerahkan diri sepenuhnya pada kehendak Tuhan. Ketaatan yang lahir dari penyerahan diri pada kehendak Tuhan adalah cerminan dari kesetiaan kita pada Tuhan. Jika anda melihat, Yesus pergi berdoa kerana Dia sudah tahu bahawa masanya sudah sampai, tetapi Yesus, sebagai manusia mempunyai perasaan gementar, dan takut. Dia juga perlukan kekuatan untuk melewati saat saat itu. Lalu Dia berdoa dan berserah sepenuhnya kepada Tuhan.

Ini adalah beberapa yang saya pelajari daripada petikan firman Tuhan ini. Mungkin ada beberapa hal lagi. Mungkin anda boleh dapatkan lagi. Saya melihat hal ini daripada perspektif pribadi Yesus. Jadi, apakah respon anda hari ini?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: