Thursday, September 21, 2017

Revival : Hold on to Jesus

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang menggerakkan kita untuk terus percaya kepada Tuhan Yesus. Ayuh kita menikmati bersama sajian surgawi ini.

Revival : Hold on to Jesus

Matthew 26:56 (NKJV)  But all this was done that the Scriptures of the prophets might be fulfilled." Then all the disciples forsook Him and fled.

Matius 26:56 (TB)  Akan tetapi semua ini terjadi supaya genap yang ada tertulis dalam kitab nabi-nabi." Lalu semua murid itu meninggalkan Dia dan melarikan diri.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #264. Tahukah anda bahawa saat badai datang menerpa, saat masalah datang bertubi-tubi menghantam kita, dengan mudah sekali kita akan tergoda untuk meninggalkan Yesus?  Murid-murid-Nya, mereka gagal kerana tidak berharap kepada Bapa dalam doa sehingga akhirnya tergoncang iman. Mereka melarikan diri dengan meninggalkan Yesus seorang diri menghadapi pengadilan Mahkamah Agama Yahudi.

☕ 🍞 Ketika saya membaca Firman Tuhan ini, saya mulai melihat bahwa adakah hidup saya ataupun diri saya telah "melarikan diri" meninggalkan Yesus saat saya melewati segala macam tantangan dan masalah yang datang bertubi-tubi. Saya mempelajari beberapa perkara daripada petikan firman Tuhan ini.

🕐 Kenapa mereka meninggalkan Yesus dan melarikan diri?
💡Ada dua bagian di sini. Yang pertama, mereka meninggalkan Yesus. Adakah saya meninggalkan Yesus saat saya dalam kesusahan dan sepertinya tidak ada lagi harapan? Adakah saya meninggalkan Yesus kerana kekayaan yang diberikan oleh dunia? Adakah saya meninggalkan Yesus hanya kerana doa kita masih belum terjawab lalu kita mencari bobolian, bomoh, dukun, tikam nombor dan sebagainya? Adakah saya meninggalkan Yesus dan melakukan urusan serta hal saya sendiri dan tidak pedulikan kehendak dan kerinduan-Nya? Apakah harga yang anda tetapkan untuk mengkhianati dan menyangkal Yesus? Yudas Iskariot diberikan 30 keping wang perak. Anda.....? Rm25 ribu? Saya pernah mendengar satu cerita tentang satu universiti di semenanjung menawarkan satu tawaran yang cukup bagus untuk seorang pelajar dari Sabah kalau tidak silap saya, dan orang yang menawarkan biasiswa itu mengatakan kami akan membayar segala kos pembelajaran kamu dan kamu hanya masuk agama ini saja. Lalu pelajar itu mengatakan, cuba kalian ikut saya balik ke kampung dan tanya sama bapa saya dan kalau bapa saya setuju, satu keluarga kami akan masuk. Lalu mereka pun pergi berjumpa dengan bapa pelajar ini dan bapa itu mengatakan, "duit yang kamu berikan itu tidak cukup untuk saya kerana saya lebih berharga daripada duit itu. Harga saya adalah darah Yesus yang telah menebus dosa saya." Wow adakah kita mempunyai iman sebegitu?

🕑 Melarikan diri
💡Bukan saja mereka meninggalkan Yesus tetapi melarikan diri. Terkadang kita pun begitu bila pencobaan, cabaran, masalah dan Macam-macam datang menghantam kita, kita bukan saja meninggalkan Tuhan tetapi melarikan diri terus. Tidak dapat dikesan di dalam radar Tuhan. Adakah saya begini? Soalan pada diri saya sendiri. When persecution arises, troubles and problems come by, will I deny Jesus, leave Him and runaway? It is a scariest question for me. I hope I would not.

Iman kita kepada-Nya bukan berdasarkan kepada situasi dan keadaan kita. Iman kita kepada-Nya berdasarkan perhubungan kita dengan Tuhan. Sejauh mana anda sanggup pergi untuk Tuhan? Tuhan Yesus telah pergi sejauh salib untuk kita semua tetapi kita, bila masalah terjadi kita hilang terus, bila pihak-pihak tertentu menawarkan satu tawaran yang lumayan maka kita hilang terus. Adakah iman murah sangat? Hold on to Jesus no matter what happens. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: