Tuesday, September 26, 2017

Revival : The New Wine

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang mempersiapkan kita untuk menerima anggur baru daripada Tuhan. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival : The New Wine

Mark 2:22 (NKJV)  And no one puts new wine into old wineskins; or else the new wine bursts the wineskins, the wine is spilled, and the wineskins are ruined. But new wine must be put into new wineskins."

Markus 2:22 (TB)  Demikian juga tidak seorang pun mengisikan anggur yang baru ke dalam kantong kulit yang tua, karena jika demikian anggur itu akan mengoyakkan kantong itu, sehingga anggur itu dan kantongnya dua-duanya terbuang. Tetapi anggur yang baru hendaknya disimpan dalam kantong yang baru pula."

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #269. Tahukah anda bahawa anggur baru tidak boleh dicampur dengan yang lama? Perumpamaan itu berbicara tentang orang Yahudi yang telah lama terjebak dalam ritual agama yang kosong. Mereka memang melakukan semua tuntutan agama, tetapi berdasarkan pemahaman yang keliru. Mereka melakukan itu bukan kerana merasakan keperluan untuk bersekutu dengan Allah. Bahkan ada yang melakukannya kerana ingin pamer kesalehan. Parah bukan? Sebab itu Tuhan ingin menyatakan bahwa ritual agama yang membuat hubungan manusia dengan Tuhan jadi gersang seharusnya tidak digunakan. Roh Allah tak dapat bekerja leluasa dalam kegersangan demikian.

☕ 🍞 Saya tidak tahu berapa ramai yang pernah membaca petikan Firman Tuhan ini. Jikalau kita telah membacanya, sudah pasti kita melakukannya. Masih ada lagi yang terikat dengan tradisi dan ritual yang lama sehinggakan itu menjadi batu sandungan bagi orang lain yang mau terus maju di dalam Tuhan Yesus. Apa yang saya belajar daripada petikan firman Tuhan ini?

✝️Buangkan kantong lama
🚮 Jikalau anda mau anggur baru Roh Kudus, maka yang lama harus dilepaskan dahulu. Kita tidak boleh terikat dengan cara pemikiran kita yang lama, tradisi yang lama, segala "ritual kerohanian" jikalau kita mau Tuhan Yesus mencurahkan anggur baru ke atas kita. Ramai yang mengatakan mereka adalah Kristian, tetapi tidak ada kelahiran baru atau menjadi ciptaan baru di dalam Tuhan Yesus. Mereka tetap dengan cara mereka dan tidak mau berubah. Anggur baru adalah hanya untuk kantong baru dan jangan dicampurkan dengan yang lama kerana ia akan rosak, ia akan bercanggah dengan apa yang mereka percaya dan dengan apa yang Tuhan mahu lakukan.

Tuhan Yesus bukan sedang menambahkan ajaran baru ke dalam wadah yang lama itu. Ia sedang menyatakan bahwa masa yang baru (neos) dan kerajaan yang baru (kainos) sudah tiba dengan kehadiran-Nya. Dengan demikian, mereka yang ingin berbagian dalam kerajaan yang baru itu harus meninggalkan semua pemahaman agama dan sikap hidup yang lama lalu menerima Kristus dan hidup dalam kebenaran-Nya. Jadi adakah anda kantong baru atau masih lama? Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: