Saturday, January 20, 2018

Revival : Bear more fruit

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang menggerakkan kita untuk terus berbuah. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival : Bear more fruit

John 15:2 (NKJV)  Every branch in Me that does not bear fruit He takes away; and every branch that bears fruit He prunes, that it may bear more fruit.

Yohanes 15:2 (TB)  Setiap ranting pada-Ku yang tidak berbuah, dipotong-Nya dan setiap ranting yang berbuah, dibersihkan-Nya, supaya ia lebih banyak berbuah.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #20. Tahukah anda bahawa Tuhan mau supaya kita berbuah? Kehidupan seorang Kristian harus senantiasa bergerak dan berbuah dan bukannya keruh dan tidak berbuah. We cannot live a stagnate life if we are in Christ. Kerinduan Tuhan Yesus adalah supaya kita berbuah dan berbuah semakin lebat. Maksudnya, kehidupan kerohanian kita makin hari makin berhasil. Sedarlah bahawa kita adalah ranting yang bertumbuh di dalam Tuhan Yesus.

☕ 🍞 Kristus adalah pokok anggur, yang ditanam di kebun, dan bukan merupakan tumbuhan liar. Dia ditanamkan di bumi ini sebab Dia adalah Firman yang menjelma menjadi manusia. Pohon anggur merupakan tumbuhan merambat, dan Kristus pun akan dikenal sebagai keselamatan sampai ke ujung-ujung bumi.

✝️Bear more fruit
Kita sudah tahu janj-janji Tuhan. Kita sudah menerima segala janji-Nya. Tetapi apakah yang harus kita lakukan untuk melihat janji-Nya menjadi nyata di dalam hidup kita? Ada dua bahagian di dalam petikan firman Tuhan untuk hari ini. Marilah kita sama-sama belajar.

1. Ranting yang tidak berbuah
🌿 Ranting yang tidak berbuah adalah orang-orang yang tidak lagi memiliki hidup yang datang dari iman dan kasih yang langgeng kepada Kristus. "Ranting-ranting" ini dipotong oleh Bapa, yaitu dipisahkan dari hubungan yang vital dengan Kristus. Bila mereka tidak lagi tinggal dalam Kristus, Allah menghakimi dan menolak mereka. Ranting-ranting yang tidak berbuah, tidak berguna lagi harus dipotong dan dibuang. Kenapa Ranting-ranting itu tidak berbuah? Kerana biarpun ranting itu daripada satu pokok, namun ia tidak berfungsi sepertimana ia harus berfungsi. Menjadi orang Kristian atas nama saja tidak akan memperlihatkan keberhasilan kehidupan kerohanian kita. Ketidaktaatan, ketidakpercayaan, tidak setia, tidak tunduk kepada Tuhan, hidup di dalam dosa dan macam macam lagi akan membuatkan pertumbuhan kerohanian kita terbantut.

2. Ranting yang berbuah
🌿🍏 Ranting-ranting yang berbuah adalah orang-orang yang memiliki hidup di dalamnya kerana iman dan kasih  kepada Kristus. "Ranting-ranting" ini Bapa bersihkan supaya menjadi makin lebat buahnya, yaitu Bapa menyingkirkan segala sesuatu dari kehidupan mereka yang mempersulit mengalirnya hidup yang vital dari Kristus. Buah adalah kualiti kehidupan Kristian yang memuliakan Allah melalui hidup dan kesaksiannya. Janji yang diberikan kepada ranting yang berbuah adalah Ia membersihkan mereka, supaya mereka lebih banyak berbuah.

Untuk memastikan bahawa kita terus berbuah, kita harus tinggal di dalam Kristus, harus menjaga persekutuan kita dengan-Nya melalui iman dan berbuat semampu kita dalam beribadah untuk menjaga kelangsungan persekutuan tersebut. Tinggal berarti menetap. Pemahaman inilah yang dipakai Kristus untuk menekankan bahwa setiap orang yang percaya kepada-Nya harus tetap tinggal menetap sepenuhnya di dalam Kristus. Dalam keadaan inilah, setiap orang percaya mengalami pekerjaan Kristus dan dipersiapkan untuk berbuah. Tanpa tinggal menetap di dalam Kristus maka orang percaya tidak akan pernah menghasilkan buah.  Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: