Thursday, January 18, 2018

Revival : The compromising world

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang menggerakkan kita untuk mengenali Roh Kebenaran. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival : The compromising world

John 14:17 (NKJV)  the Spirit of truth, whom the world cannot receive, because it neither sees Him nor knows Him; but you know Him, for He dwells with you and will be in you.

Yohanes 14:17 (TB)  yaitu Roh Kebenaran. Dunia tidak dapat menerima Dia, sebab dunia tidak melihat Dia dan tidak mengenal Dia. Tetapi kamu mengenal Dia, sebab Ia menyertai kamu dan akan diam di dalam kamu.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #18. Tahukah anda bahawa ramai yang yang tidak mahu menerima Kebenaran yang memimpin kepada kehidupan? People rather choose to compromise rather than to conforming to the Truth of God. Gereja yang meninggalkan kebenaran adalah gereja yang telah meninggalkan Tuhan. Roh Kudus tidak akan menjadi Penolong orang-orang yang acuh tak acuh terhadap iman atau hanya setengah-setengah dalam komitmen kepada kebenaran.

☕ 🍞 Sometimes we twist and turn the Word of God for our own profit. Some say that "the Word of God says that we cannot do like that" at the same time some say "does the Word of God said like that". Beholding the Truth of the Word of God is every believers responsibility. Penolong yang dijanjikan itu adalah Roh, pribadi yang harus melaksanakan pekerjaan-Nya dengan cara rohani, di dalam batin dan tidak terlihat, dengan bekerja di dalam roh manusia. "Dia adalah Roh Kebenaran." Dia akan berlaku benar kepadamu, dan dalam pekerjaan-Nya untukmu, yang akan dikerjakannya dengan sepenuhnya. Ia akan mengajarkan kebenaran itu kepadamu. Ia akan menerangi pikiranmu dengan pengetahuan itu, menguatkan dan meneguhkan percayamu dalam kebenaran itu, serta meningkatkan kasihmu terhadap kebenaran itu.

✝️The compromising world
Ada dua bahagian di dalam petikan firman Tuhan ini.

1. Dunia tidak dapat menerima Dia, sebab dunia tidak melihat Dia dan tidak mengenal Dia.

⛔ Dunia ini tidak dapat menerima kebenaran firman Tuhan kerana mereka tidak mengenal Dia. Sungguh merupakan kesengsaraan bagi orang-orang yang teramat mengagungkan dunia, sebab mereka tidak dapat menerima Roh kebenaran itu. Roh dunia dan Roh dari Allah dikatakan saling bertolak belakang, sebab di mana roh dunia diagungkan, di situlah Roh Allah dikucilkan. Bahkan penguasa-penguasa dunia ini pun tidak cukup beruntung untuk mengetahui hal ini. Walaupun sebagai penguasa dunia mereka banyak memiliki pengetahuan, namun mereka terkungkung dalam prasangka mereka yang berurat akar itu, sehingga mereka tidak mengenal apa yang berasal dari Roh Allah.

2. Tetapi kamu mengenal Dia, sebab Ia menyertai kamu dan akan diam di dalam kamu.

✔️ Firman Tuhan di 1 Korintus 2:12 (TB) tertulis bahawa "Kita tidak menerima roh dunia, tetapi roh yang berasal dari Allah, supaya kita tahu, apa yang dikaruniakan Allah kepada kita". Kita mengenal Dia sebab Ia menyertai kita dan tinggal di dalam kita. Firman-Nya mengatakan bahawa diri kita adalah bait suci Allah dan yang tinggal di dalam kita adalah Roh Kudus. Orang-orang yang bergaul secara pribadi dengan Roh memiliki keyakinan mengenai penyertaan-Nya yang berkesinambungan: Ia menyertai kamu dan akan diam di dalam kamu, sebab Roh yang mulia itu tidak akan berpindah-pindah tempat kediaman. Orang-orang yang mengenal Dia tahu bagaimana menghargai-Nya, mengundang-Nya, dan menyambut-Nya. Oleh karena itu, Ia akan diam di dalam mereka, seperti terang di langit, seperti sari tumbuhan di dalam pohon, seperti jiwa di dalam tubuh. Persekutuan mereka dengan-Nya akan sangat akrab dan penyatuan mereka dengan Dia tidak terpisahkan.

Kita yang sudah mengenal Roh Kebenaran harus tinggal di dalam kebenaran, berjalan di dalam-Nya, hidup oleh-Nya. Never compromise but be conform to the Truth of the Word of God. Tidak ada alasannya untuk kita berkompromi dengan kebenaran firman Tuhan. Dosa tetap dosa. Dan pengampunan disediakan bagi setiap orang yang bertobat dan berbalik kepada jalan yang benar. Roh Kebenaran itu sendiri akan mengajarkan segala sesuatu kepada kita semua. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: