Friday, January 25, 2019

Revival : Leading people back to God

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Leading people back to God



2 Chronicles 19:4  So Jehoshaphat dwelt at Jerusalem; and he went out again among the people from Beersheba to the mountains of Ephraim, and brought them back to the LORD God of their fathers.

2 Tawarikh 19:4 (TB)  Yosafat diam di Yerusalem. Ia mengadakan kunjungan pula ke daerah-daerah, dari Bersyeba sampai ke pegunungan Efraim, sambil menyuruh rakyat berbalik kepada TUHAN, Allah nenek moyang mereka.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #25. Tahukah anda bahawa sebagai orang yang percaya kita harus senantiasa memperingatkan serta memimpin orang lain supaya mereka berbalik kepada Tuhan? Orang yang hidup mengasihi Tuhan biasanya akan mendorong orang-orang lain di sekitarnya untuk juga hidup mengasihi Tuhan. Hal ini jugalah yang terjadi pada Yosafat. Sebagai raja, ia bukan hanya memperhatikan rakyat yang tinggal di pusat kerajaannya tetapi Ia juga mengunjungi rakyatnya di daerah-daerah, bahkan yang berada di wilayah pegunungan. Dan sebagai raja yang mengasihi Tuhan, ia mendorong rakyatnya untuk hidup benar dan berbalik kepada Tuhan.

☕ 🍞 Salah satu nilai tambah dari raja Yosafat adalah ia sangat memperhatikan kebutuhan rakyatnya. Dia merasakan denyut kehidupan rakyatnya dengan melawat ke daerah-daerah sambil mengajak seluruh rakyat untuk hanya beribadah dan menyembah Tuhan saja. Hasil daripada lawatannya inilah ia melihat ada banyak masalah yang dapat muncul dalam kehidupan mereka, dari yang kecil sampai yang berskala besar. Begitu juga dengan kita sebagai pelayan dan hamba Tuhan haruslah senantiasa melihat kepada keadaan rohani jemaat kita dan membantu serta mendorong mereka untuk terus percaya kepada Tuhan Yesus. Ramai hamba Tuhan mau hanya sekadar pertambahan di dalam bilang jemaat gereja saja. Sama ada jemaat itu cukup makan atau tidak sihat rohaninya, tidak dipedulikan. Mana boleh itu macam?

Kita berdoa meminta jiwa-jiwa daripada Tuhan Yesus tetapi apabila jiwa-jiwa itu sudah diberikan kepada kita, tidak pula kita melihat kepada keperluan rohani dan fizikal mereka. Tugas kita adalah melakukan amanat Agung-Nya iaitu pergi mencari jiwa-jiwa dan memuridkan mereka supaya mereka mengenal Tuhan Yesus dengan lebih intim. But are we doing it right? Sudahkah anda melihat kepada keadaan jemaat anda yang memerlukan bantuan dan dorongan dari segi kerohaniannya atau pun dari segi keperluan harinya? Apakah respon anda hari ini....?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: