Wednesday, January 2, 2019

Revival : Trust in the Lord

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Trust in the Lord



2 Kings 18:5  He trusted in the LORD God of Israel, so that after him was none like him among all the kings of Judah, nor who were before him.

2 Raja-raja 18:5 (TB)  Ia percaya kepada TUHAN, Allah Israel, dan di antara semua raja-raja Yehuda, baik yang sesudah dia maupun yang sebelumnya, tidak ada lagi yang sama seperti dia.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #2. Tahukah anda bahawa saat kita melewati tahun 2019 ini, kita harus tetep percaya kepada Tuhan Yesus? Setelah mengisahkan kejatuhan Samaria dan kerajaan utara, Alkitab melanjutkan dengan sejarah Yehuda, iaitu kerajaan selatan dimulai dengan pemerintahan Raja Hizkia yang baik. Ia dianggap sebagai salah seorang raja terbesar Yehuda kerana kepercayaan dan ketergantungannya pada Allah. Hizkia sangat mempercayai Allah, memelihara perintah-perintah Allah, dan mendorong umat itu untuk meninggalkan dosa dan kembali kepada Allah. Pada permulaan pemerintahannya ia memperbaiki dan menyucikan Bait Suci, memulihkan para imam dan suku Lewi kepada pelayanannya dan menegakkan perayaan Paskah kembali. Dengan penuh semangat ia berusaha untuk membinasakan semua mezbah berhala dan bukit pengorbanan di Yehuda.

☕ 🍞 Komitmen kepercayaan raja Hizkia kepada Allah dinyatakan dalam bentuk reformasi rohani yang ia lakukan secara menyeluruh dan tuntas. Reformasi rohani bagi kehidupan pribadi dan kehidupan bermasyarakat yang ia lakukan digambarkan sebagai suatu tindakan yang gencar, menggebu-gebu, dan seakan-akan tiada henti-hentinya. Raja Hizkia melakukan tepat seperti yang dilakukan Daud. Hizkia tidak hanya bertanggung jawab atas kehidupan jasmani rakyatnya tapi terutamanya kehidupan rohaninya juga. Oleh kerana itu ia melakukan pembersihan secara besar-besaran  segala perzinahan rohani. Selain itu, ia mempunyai kehidupan iman dan ketaatan yang seimbang. Artinya, dalam seluruh kehidupan pribadi Hizkia, antara keyakinan dan praktik tidak terdapat perbedaan. Reformasi rohani menjadi prioriti utama dalam pemerintahan Hizkia sebab ia berkeyakinan bahawa yang terutama bagi manusia adalah siapa dia dan bukannya apa yang ia lakukan di hadapan Allah.

Komitmen kepercayaan Hizkia kepada Tuhan telah membawa perubah di dalam hidupnya sehingga apabila dia naik ke tahta perkara utama yang dilakukannya adalah membuka kembali rumah Tuhan dan melihat pemulihan rohani terjadi di kalangan rakyatnya. Adakah komitmen kepercayaan anda kepada Tuhan Yesus telah membawa pembaharuan di dalam hidup anda? Jikalau tidak ada apa-apa perubahan yang terjadi, maka adalah sangat penting untuk kita menilai kembali kepercayaan kita kepada Tuhan Yesus. Apakah respon anda hari ini....?



You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: