Friday, January 18, 2019

Revival : Our help comes from the Lord

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Our help comes from the Lord



2 Chronicles 14:11  And Asa cried out to the LORD his God, and said, "LORD, [it is] nothing for You to help, whether with many or with those who have no power; help us, O LORD our God, for we rest on You, and in Your name we go against this multitude. O LORD, You [are] our God; do not let man prevail against You!"

2 Tawarikh 14:11 (TB)  Kemudian Asa berseru kepada TUHAN, Allahnya: "Ya TUHAN, selain dari pada Engkau, tidak ada yang dapat menolong yang lemah terhadap yang kuat. Tolonglah kami ya TUHAN, Allah kami, karena kepada-Mulah kami bersandar dan dengan nama-Mu kami maju melawan pasukan yang besar jumlahnya ini. Ya TUHAN, Engkau Allah kami, jangan biarkan seorang manusia mempunyai kekuatan untuk melawan Engkau!"



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #18. Tahukah anda bahawa Tuhan adalah kekuatan kita? Firman Tuhan ini menceritakan bagaimana keberhasilan dan kemenangan diraih bukan kerana kekuatan atau kecanggihan senjata yang dimiliki. Sekali pun Asa hanya memiliki 580000 orang prajurit dengan senjata perisai, tombak busur dan panah, tetapi kerana mengandalkan Tuhan  mereka dapat mengalahkan serangan Zerah, orang Etiopia, yang mengerahkan satu juta prajurit dan tiga ratus kereta perang. Ini sungguh diluar jangkaan manusia namun itulah kekuasaan Tuhan. Ia sendiri yang berperang mengalahkan musuh-musuh umat-Nya yang tetap taat dan setia serta mengandalkan Dia.

☕ 🍞 Kisah di firman Tuhan ini bukan hanya menunjukkan bahawa siapa yang taat, setia, dan mengandalkan Tuhan akan berhasil. Namun ia juga memperlihatkan  bahawa Allah bersedia untuk terlibat dalam persoalan manusia sehari-harian, termasuk persoalan-persoalan yang menyangkut kehidupan sosial politik manusia. Tidak ada persoalan yang dianggap tidak penting atau sangat duniawi di mata-Nya. Ini mempertegaskan pemahaman kita, bahawa kita dapat mengandalkan Tuhan dalam setiap liku kehidupan kita. Tak ada yang tidak sanggup dilakukan oleh Tuhan, sepanjang kita menaruh harap dan percaya kepada Dia saja. Sebab itu, jika kita merasa tertekan dengan persoalan yang pelik dan berat, datanglah kepada Tuhan dan katakan pada-Nya: "Tuhan, hanya Engkau andalanku".

Doa Asa menunjukkan beberapa hal yang penting di sini.

🔴 Kepercayaannya yang teguh di dalam Tuhan
🔴 Sungguh-sungguh mengandalkan Tuhan
🔴 Dia tahu apabila Tuhan di pihaknya, siapa yang dapat melawan
🔴 Dia sedar nama TUHAN berkuasa
🔴 Dia sedar bahawa tiada seorang pun yang dapat menolong dia kecuali Tuhan
🔴 Doa ini juga menunjukkan kebergantungan Asa kepada Tuhan

Banyak lagi yang dapat dihuraikan, baik yang tersurat dan tersirat. Apabila kita berdoa, adakah kita berdoa seperti ini atau kita berdoa hanya sekadar mau doa? Doa yang sungguh-sungguh atau doa yang kurang percaya? Adakah kita berdoa seolah olah hanya Tuhan sahaja harapan dan pertolongan kita ataupun kita berdoa sepertinya "jika Tuhan tidak mendengar atau menjawab doa saya pun tidak apa, saya ada cara lain?" Cuba nilai kembali cara doa anda. Apakah respon anda hari ini....?



You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: