Saturday, January 12, 2019

Revival : A wise leader

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : A wise leader



2 Chronicles 1:10  Now give me wisdom and knowledge, that I may go out and come in before this people; for who can judge this great people of Yours?

2 Tawarikh 1:10 (TB)  Berilah sekarang kepadaku hikmat dan pengertian, supaya aku dapat keluar dan masuk sebagai pemimpin bangsa ini, sebab siapakah yang dapat menghakimi umat-Mu yang besar ini?



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #12. Tahukah anda bahawa Tuhan memberikan hikmat kepada sesiapa pun yang bertanya kepada Tuhan? Hikmat, yaitu hati yang bijaksana dan tajam tiliknya, yang melihat dan menimbang segala sesuatu dari sudut pandangan Allah dan Firman-Nya, adalah salah satu harta terbesar dalam kehidupan ini. Allah ingin memberikan hikmat ini kepada setiap orang percaya. Hikmat itu diterima melalui doa, pencerahan Roh Kudus  dan penelitian Alkitab yang tekun untuk mempelajari jalan-jalan Allah. Seorang pemimpin yang percaya akan senantiasa memimpin dengan penuh berhikmat sekiranya dia meminta hikmat daripada Tuhan.

☕ 🍞 Mengapa Salomo hanya meminta hikmat? Mengapa ia tidak meminta sesuatu yang dapat mengekalkan kuasa dan jabatannya? Mengapa ia tidak meminta kemakmuran atau keberhasilan? Bukankah Tuhan sendiri yang menawarkan? Bukankah ini kesempatan emas untuk menyatakannya secara langsung kepada Tuhan? Tak mudah memahami pikiran Salomo saat itu, tetapi rupanya ia tahu apa yang ia perlukan sebagai pemimpin Israel. Bagi Salomo, hikmat dan kebijaksanaan jauh lebih penting dibanding harta benda yang melimpah atau sesuatu yang dapat mengekalkan kekuasaannya. Mengapa demikian? Kerana Salomo punya cara pandang yang berbeza tentang perannya sebagai raja. Posisi sebagai raja adalah peranan yang dipercayakan Tuhan agar dia mengupayakan kesejahteraan rakyat. Ia sadar bahawa sebagai raja, ia punya tanggungjawab besar untuk memimpin umat Allah, Israel. Dan permintaannya itu tepat. Ia bukan hanya dikaruniai hikmat dan kebijaksanaan, juga kekayaan, harta benda, dan kemuliaan yang belum pernah ada pada raja-raja sebelumnya dan tak akan ada pada raja-raja sesudahnya.

Saudara dan saudari sekalian, apabila Tuhan mempercayakan jabatan sebagai pemimpin, hendaknya kita mengingat bahawa kesempatan itu berasal dari Tuhan. Sebab itu kita harus memimpin orang-orang yang dipercayakan kepada kita supaya mereka mengalami kesejahteraan dan hidup dekat pada Tuhan. As we desire to go deeper in God, we must make sure that others to moving together into a deeper relationship with God. As a leader, we must be aware of our surroundings and those who God has entrusted to us. Never lead for a name and fame but lead with all wisdom and in humbleness. Apakah respon anda hari ini.....?



You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: